Siirry sisältöön

Tietokonepeli on suunnattu yläkouluikäisille, mutta sitä voi pelata kuka tahansa aiheesta kiinnostunut. Peli sopii erinomaisesti yläkoulun oppitunneille tai nuorisotyöhön, esimerkiksi terveystiedon tunnille tai johdannoksi keskusteluun päihteiden käytöstä ja maksaterveydestä. Pelin yksittäisen tarinan läpi pelaaminen kestää noin 15 minuuttia. Pelaaja tekee pelissä pelinsisäisiä valintoja, jotka vaikuttavat pelin lopputulokseen. Peli voi siis päättyä eri tavoin. Peliä voi pelata useamman kerran eri valinnoin.

Peli koostuu neljästä eri tarinasta tai luvusta, joiden sisällä seikkailee neljä eri hahmoa: Ilta, Roihu, Manta ja Laine. Hahmot viettävät kesälomaa erilaisissa kesälomaan kuuluvissa tilanteissa. Iltan tarinan keskiössä on alkoholi ja bileet, Mantan tarinassa huumeet, Roihun tarinassa tupakointi ja sähkösavuke sekä Laineen tarinassa terveelliset elämäntavat.

Tietokonepeli on suunnattu yläkouluikäisille, mutta sitä voi pelata kuka tahansa aiheesta kiinnostunut.

Pelihahmo Roihu

Roihun tarinassa keskiössä on tupakointi ja sähkösavuke.

Pelihahmo Ilta

Iltan tarinan keskiössä on alkoholi ja bileet.

Pelihahmo Manta

Mantan tarinassa keskiössä on huumeet.

Pelihahmo Laine

Laineen tarinassa on terveellisistä elämäntavoista.

Tunnissa kaikki läpi

Tunnissa ehdit pelata kerran kaikki neljä tarinaa läpi.

Valitsetko oikein?

Peliä voi pelata useamman kerran eri valinnoin.

Laurea-ammattikorkeakouluopiskelijoiden Munuais- ja maksaliitolle toteuttama peli on julkaistu liiton verkkosivuilla syksyllä 2023. Peli on opiskelijoiden Lauri Karan, Arttu Mikkasen ja Gabriela Salosen opinnäyte. Mukana tiedon antamisessa, pelisuunnittelun faktojen antajina ja pelin testaamisessa on ollut Munuais- ja maksaliiton lisäksi Helsingin kaupunki, Ehkäisevän päihdetyön EHYT ry ja Irti Huumeista ry. Pelin tarinat ja tekninen toteutus ovat opiskelijoiden käsialaa. Opiskelijoita pelin grafiikassa on auttanut graafinen suunnittelija Linnea Vaikkola, joka on myös piirtänyt pelin päähahmot.