Elinluovutusviikko 5.–12.10.

Elinluovutusviikkoa vietetään Suomessa 5.–12.10. Elinluovutustahdon ilmaisu on edelleen tärkeää, sillä tiedossa oleva tahto nopeuttaa ja selkeyttää elinluovutusta. Elinluovuttaja voi pelastaa jopa kuuden ihmisen hengen.

Suomessa on tehty syyskuun loppuun mennessä 329 elinsiirtoa. Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan mennessä siirtoja oli tehty 357, joten vuoden 2023 lukumäärästä ollaan jäljessä. Tälläkin hetkellä noin 400 ihmistä odottaa Suomessa pääsyä elinsiirtoon. (Luvut: HUS)

Suurin elinsiirtojen määrää rajoittava tekijä on siirrettävien elinten puute. Joka vuosi noin kymmenesosa elinsiirtoa odottavasta menehtyy, koska sopivaa siirrettä ei löydy ajoissa. Munuaisensiirtoja tehdään ylivoimaisesti eniten, syyskuun loppuun mennessä 230 kappaletta. Pulaa sen sijaan on erityisesti sydän- ja keuhkonsiirteistä.

Vaikka 83 prosenttia suomalaisista on valmis luovuttamaan elimensä, vasta 38 prosenttia on ilmaissut elinluovutustahtonsa. Tahtonsa ilmaisseista vain 29 prosenttia on kertonut tahtonsa läheisilleen. (Munuais- ja maksaliitto/Kantar 2023)

Aina elinluovutus ei toteudu

Suomalaisista vain 8 prosenttia kieltää luovutuksen (Munuais- ja maksaliitto/Kantar 2023). Useimmiten syynä on se, että henkilö arvelee, etteivät hänen elimensä sovellu luovutettavaksi esimerkiksi iän tai sairauden vuoksi. Myös läheisten vastustus voi joskus johtaa siihen, että elinluovutus ei toteudu. Läheisten kieltojen osuus on ollut kasvussa: vuonna 2023 osuus oli 5,8 prosenttia, kun vuonna 2021 se oli 3,7 prosenttia. (HUS)

– Elinluovutustahdon ilmaisu varmistaa oman tahdon toteutumisen kaikissa tilanteissa. Vaikka läheisten kiellot eivät ole hälyttävästi yleistyneet, kehityssuunta on huolestuttava. Viestimme on, että jokaisen kannattaa keskustella elinluovutuksesta avoimesti läheistensä kanssa, muistuttaa viestintäpäällikkö Petri Inomaa Munuais- ja maksaliitosta.

Tahdon voi ilmaista kolmella tavalla: kirjaamalla elinluovutustahdon OmaKantaan, allekirjoittamalla perinteisen elinluovutuskortin tai lataamalla elinluovutuskortin mobiilisovelluksen. Tahdon ilmaisu hoituu vaivattomasti, ja ennen kaikkea elinluovutustahdosta kannattaa keskustella läheistensä kanssa.

Kuka tahansa voi tarvita elinsiirron

Joissain vakavissa sairauksissa elinsiirto voi olla ainoa hoitokeino. Tällaiset sairaudet voivat koskettaa ketä tahansa iästä riippumatta. Elinsiirtoja tehdään myös pienille lapsille. Elinsiirroilla on korkea onnistumisaste, ja siirron saaneet voivat elää täysin normaalia elämää jopa vuosikymmeniä.

– Elinsiirto antaa uuden mahdollisuuden ja muuttaa elämän täysin. Onnistuneen elinsiirron jälkeen moni palaa opiskelemaan tai työelämään ja elää täysipainoista elämää läheistensä kanssa, kertoo Inomaa.